Strona Instytutu

Zdj璚ia portu







Zdj璚ia pochodz z serwisu AMW, strony A. Kubickiego oraz ASK Gabnet www.gabnet.internetdsl.pl
Kategorie: Wszystkie | Aktualno軼i | Dlaczego? | Koncepcja
RSS
niedziela, 09 kwietnia 2006
Koszty- kilka mln PLN

Koszty wznowienia ruchu na lotniskuw Zegrzu s nast瘼uj帷e:

-Adaptacja istniej帷ego budynku lub budowa nowego terminalu pasa瞠rskiego

-Monta radiolatarni, system闚 o鈍ietlenia drogi startowej oraz system闚 nawigacji etc.

-uruchomienie systemu bezpiecze雟twa.

Mo積a je wst瘼nie oszacowa na r闚nowarto嗆 kilku mln PLN. Umo磧iwi one przyjmowanie lot闚 krajowych. Loty mi璠zynarodowe (i np. tanie linie) b璠 wymaga wi瘯szych nak豉d闚 na dostosowanie lotniska, m.in. konieczne b璠zie zamontowanie systemu podej軼ia precyzyjnego ILS kosztuj帷ego 4 mln PLN.

Teoretycznie dla uruchomienia przewoz闚 pasa瞠rskich i cargo na powojskowym lotnisku potrzebne s urz康zenia nawigacyjne (radiolatarnia etc), budynek terminalu, system ochrony pzeciwpo瘸rowej etc. Nak豉dy na terminal i urz康zenia nawigacyjne szacowane s wg dotychczasowych projekt闚 w wersji minimalnej na kilka- kilkana軼ie milion闚 PLN (niewielki terminal na kilknana軼ie-kilkadziesi徠 pasa瞠r闚, zainstalowanie podstawowego sytemu radionawigacyjnego), a w wersji maksymalnej (kompletna modernizacja drogi startowej, budowa du瞠go terminalu mi璠zynarodowego, ILS etc.) na nawet ponad 200 mln PLN, jak w przypadku podwarszawskiego Modlina.

Niemniej, koszty budowy drugorz璠nego portu lotniczego z kr鏒kim pasem w zasadzie od podstaw (odliczaj帷 koszty wykupu grunt闚 i zak豉daj帷 wykorzystanie terenu lotniska sportowego) wynosz ok. 25 mln PLN (niedawny kosztorys dla Bia貫gostoku). Inne kosztorysy podaj ten koszt w zale積o軼i od skali portu na od 17,6 mln z do 40,5 mln z這tych (szacunki dla Kielc). Koszty prac projektowych dla takiego ma貫go portu wynosz ok. 650 tys. PLN. Dok豉dnych szacunk闚 koszt闚 dostosowania takiego portu do przyjmowania regularnego ruchu nie prowadzono, lecz podobnie jak w przypadku Zielonej G鏎y, wynosz one ok. 15 - 20 mln PLN. Niemniej reaktywacja powojskowego portu lotniczego jest chyba naj豉twiejsz i najta雟z opcj, kt鏎a szybko przynosi wymierne korzy軼i. Konieczne jest jednak瞠 przeprowadzenie kompleksowych szacunk闚 nak豉d闚 koniecznych dla przystosowania lotniska powojskowego do przyjmowania ruchu.

Adam Fularz

17:26, lubuskielotnisko , Koncepcja
Link Dodaj komentarz »
Propozycja o篡wienia portu w Koszalinie

Wobecnej sytuacji ekonomicznej mo磧iwe jest przywr鏂enie pierwotnej funkcji lotniska cywilnego.Pozyskiwanoby podr騜nych dzia豉j帷 w oparciu o formu喚 low-cost jako najta雟zy port lotniczy pod wzgl璠em op豉t lotniskowych dla przewo幡ik闚 oferuj帷ych niskie ceny przelot闚. Konieczna jest zmiana regionalnej nazwy obecnie wojskowego lotniska w Koszalinie-Zegrzu Pomorskim na now, obejmuj帷 wi瘯sze aglomeracje w jego pobli簑, nawet je郵i te s odleg貫. W tym przypadku b璠zie to nazwa „Port Lotniczy Koszalin- Ko這brzeg” b康 „Koszalin Pomorze International”. Lotnisko winno by po陰czone bezp豉tn komunikacj autobusow z najbli窺zym w瞛這wym dworcem kolejowym oraz regularnymi kursami autobusowymi do najwi瘯szych miast regionu.

Jak donosi serwis internetowy koszali雟kiego Urz璠u Miejskiego, ostatnio zapad豉 wa積a decyzja dla przysz這軼i lotniska. Cz這nkowie Stowarzyszenia Gmin i Powiat闚 Pomorza 字odkowego stowarzyszenia podj瘭i bowiem decyzj, 瞠 organizacja wydzier瘸wi od Agencji Mienia Wojskowego oko這 300 ha terenu w oddalonym o 12 km od Koszalina Zegrzu Pomorskim, a lotnisko cywilne b璠zie reaktywowane po tym jak zosta這 zamkni皻e w po這wie lat 90. i od tego momentu dzia豉這 tam tylko lotnisko wojskowe. Po likwidacji jednostki wojskowej teren by pozbawiony gospodarza. Dzi瘯i tej decyzji miasto zyska lepsze po陰czenie z krajem i zagranic, powstan nowe miejsca pracy. By to ostatni moment do przej璚ia lotniska, bo - jak zaznaczy inicjator tego przedsi瞝zi璚ia prezydent Koszalina Miros豉w Mikiety雟ki - "agencja zacz窸aby sprzedawa lotnisko hektar po hektarze". Tymczasem koszt dzier瘸wy jest niewielki - zaledwie 3 tys. z rocznie.

Aby jednak lotnisko zacz窸o dzia豉, konieczna jest jego ponowna rejestracja (oko這 200.000 z) i utrzymanie jego dzia豉nia (oko這 8,5 tys. z miesi璚znie). Jak podaje serwis internetowy Koszalina, lotniskiem powa積ie zainteresowanyjest Port Lotniczy Pozna - ζwica, kt鏎y opracowuje w豉郾ie koncepcj utworzenia w Polsce regionalnych linii lotniczych, w kt鏎ych Zegrze Pomorskie ma by jednym z punkt闚 tworzenia sieci. Lotniska by造by obs逝giwane przez ma貫 samoloty zabieraj帷e na pok豉d od 18 do 30 pasa瞠r闚.

Adam Fularz

17:22, lubuskielotnisko , Koncepcja
Link Dodaj komentarz »