Strona Instytutu

Zdj璚ia portu







Zdj璚ia pochodz z serwisu AMW, strony A. Kubickiego oraz ASK Gabnet www.gabnet.internetdsl.pl
Kategorie: Wszystkie | Aktualno軼i | Dlaczego? | Koncepcja
RSS
czwartek, 31 maja 2012
Lotnisko w Zegrzu Pomorskim. W豉dze stawiaj na skromniejszy projekt

Lotnisko w Zegrzu

wg gk24.pl


(fot. archiwum)W Zegrzu Pomorskim ma powsta ma貫 lotnisko krajowe. Miasto dosta這 z funduszy unijnych pieni康ze na dokumentacj – 1,4 mln z這tych. To zwrot z 1,6 mln, kt鏎e miasto zap豉ci這 wcze郾iej za przygotowanie dokumentacji dotycz帷ej uruchomienia lotniska w Zegrzu.

czytaj dalej

23:28, lubuskielotnisko , Aktualno軼i
Link Dodaj komentarz »
poniedzia貫k, 21 listopada 2011
Z medi闚: niepewne losy modernizacji portu
Budowa lotniska w Zegrzu Pomorskim wisi na w這sku. Inwestycja mia豉 dosta dofinansowanie z Unii Europejskiej, ale po ostatniej kontroli okaza這 si, 瞠 projekt ma ma貫 szanse na realizacj.
W豉dze Koszalina musz przygotowa nowe studium wykonalno軼i i uaktualni koszty. Odpowiednie dokumenty maj by gotowe w kwietniu.

Port ma powsta na miejscu dawnego lotniska wojskowego. Zabiegi o to trwaj od 2004 roku. Pas startowy i drogi ko這wania s w dobrym stanie. Zreszt korzysta z nich koszali雟ki aeroklub. Niestety, istniej帷e budynki prawdopodobnie nie nadaj si do u篡tkowania i to podwy窺zy這 koszty inwestycji. 100 mln z na pewno nie wystarczy.

W projekt w陰czy造 si Koszalin, Ko這brzeg i Szczecinek. Ale Je郵i Unia Europejska nie do這篡 si do inwestycji to lotnisko nie powstanie. Ostateczna decyzj w sprawie unijnych dotacji zapadnie w czerwcu.

http://www.tvp.pl/szczecin/aktualnos...zegrzu/4231807

Z prasy:
(...)Zamierzamy te rozmawia o tym, by inwestycj roz這篡 na dwa etapy - stwierdzi Piotr Jedli雟ki, prezydent Koszalina. - Na inne rozwi您anie nas nie sta. W pierwszym etapie (za 12 mln euro - dop. red.) zosta造by przeprowadzone prace zwi您ane z przygotowaniem p造ty lotniskowej, stacji paliw oraz ogrodzeniem i o鈍ietleniem terenu. Drugi etap, za ok. 100 mln z, dotyczy豚y budowy terminala oraz systemu naprowadzania samolot闚. W sumie ca這嗆 ma kosztowa 144 mln z這tych. A nasza pro軸a do marsza趾a b璠zie taka, by ten drugi etap wpisa na kolejn list inwestycji, kt鏎e b璠 dofinansowane w ramach podzia逝 funduszy unijnych w latach 2014 - 2020. Taki spos鏏 roz這瞠nia inwestycji w czasie sprawi, 瞠 samo otwarcie lotniska przesunie si o rok - p馧tora i b璠zie nie w 2015 roku, jak planowali鄉y, a w 2016 - zako鎍zy Piotr Jedli雟ki.

Dodajmy jeszcze, 瞠 za wspomniane 144 mln z lotnisko zosta這by przygotowane tak, by mo磧iwa by這 w Zegrzu prowadzenie lot闚 czarterowych i mi璠zynarodowych. Pytanie, czy samorz康y, kt鏎e popar造 Koszalin (pad這 wiele s堯w o tym, 瞠 lotnisko jest wszystkim potrzebne), zechc te wesprze inwestycj finansowo? - To dopuszczalne, ale za wcze郾ie, by dzi o tym m闚i - skomentowa prezydent Koszalina.

Waldemar Mi鄂o, burmistrz Karlina, zapewni: - W razie konieczno軼i jeste鄉y gotowi proporcjonalnie do這篡 swoj cz窷 - m闚i. Jerzy Hardie - Douglas, burmistrz Szczecinka, te zadeklarowa gotowo嗆 dofinansowania: - Ale dzi nie jeste鄉y w stanie m闚i o konkretach - zastrzeg. (...)
http://www.gk24.pl/apps/pbcs.dll/art...ALIN/405218544



13:03, lubuskielotnisko , Aktualno軼i
Link Dodaj komentarz »
Mat. prasowe: Powiat przej掖 port lotniczy
Z depeszy PAP:
Zachodniopomorskie: Powiat koszali雟ki przej掖 lotnisko

21.01. Koszalin (PAP) - Powiat ziemski Koszalin sta si w豉軼icielem dawnego wojskowego lotniska w Zegrzu Pomorskim. W pi徠ek wojewod zachodniopomorski podpisa ze starost umow darowizny.

Przej皻y przez powiat teren ma ponad 300 ha powierzchni i jest wart 17 mln z. Prawn podstaw przekazania nieruchomo軼i samorz康owi by豉 uchwalona w lipcu 2008 r. nowelizacja ustawy o gospodarowaniu niekt鏎ymi sk豉dnikami Skarbu Pa雟twa oraz o Agencji Mienia Wojskowego.

W wydanym w grudniu 2008 rozporz康zeniu Rady Ministr闚 w sprawie wykazu lotnisk wojskowych, kt鏎e mog by wykorzystane na potrzeby lotnictwa cywilnego, zapisano, 瞠 niewykorzystywane przez armi Zegrze Pomorskie musi zachowa lotniczy charakter. Dlatego - jak poinformowa豉 PAP rzeczniczka wojewody Agnieszka Muchla - w ci庵u p馧 roku od przekazania obiektu starosta koszali雟ki musi rozpocz望 dzia豉nia zmierzaj帷e do za這瞠nia lub rozbudowy lotniska. Ponadto eksploatacja obiektu powinna rozpocz望 si ci庵u 3 lat. Je郵i warunki te nie zostan spe軟ione, lotnisko trzeba b璠zie zwr鏂i Skarbowi Pa雟twa. Prawdopodobnie nie b璠zie to konieczne. Powiat przej掖 Zegrze Pomorskie na w豉sno嗆, gdy miasto Koszalin chce na dawnej wojskowej nieruchomo軼i uruchomi cywilny port lotniczy. Miasto nie mog這 jednak samodzielnie sk豉da wniosku do Ministerstwa Infrastruktury o przej璚ie lotniska, gdy le篡 ono poza administracyjnymi granicami Koszalina. Prace nad wybudowaniem w Zegrzu Pomorskim cywilnego portu Koszalin prowadzi od kilku lat. Przed kilkunastoma miesi帷ami projekt ten wpisano na list kluczowych inwestycji w woj. zachodniopomorskim, wsp馧finansowanych przez Uni Europejsk. Wniosek o dofinansowanie projektu ma by z這穎ny w lipcu br.

Z zam闚ionej przez Koszalin w firmie konsultingowej Ove Arup & Partners International Limited analizy ekonomicznej op豉calno軼i lotniska wynika, 瞠 w najbardziej optymalnym wariancie na jego uruchomienie potrzeba ok. 151 mln z.

Wed逝g konsultant闚, w Zegrzu Pomorskim za te pieni康ze m鏬豚y powsta regionalny port lotniczy przystosowany do obs逝gi ruchu o nat篹eniu 25 - 30 tys. pasa瞠r闚 w ci庵u pierwszego roku funkcjonowania i 400 tys. rocznie w perspektywie 30 lat.

Port ma by przystosowany zar闚no do obs逝gi po陰cze krajowych jak i mi璠zynarodowych. Za這穎no, 瞠 lotnisko b璠zie mog這 przyj望 samoloty przewo膨ce nieco ponad 200 pasa瞠r闚, czyli np. Boeing 737 i Airbus A 321.

W studium przyj皻o, i budowa cywilnego portu lotniczego w Zegrzu Pomorskim b璠zie realizowana w trzech etapach finalizowanych w latach 2011/2012, 2021/2022 i 2031/ 2032.

Wyposa穎ne w betonowy pas startowy o d逝go軼i 2,5 km lotnisko w Zegrzu Pomorskim zbudowano od podstaw w latach 50. ubieg貫go wieku. Przez kilkadziesi徠 lat stacjonowa造 tu my郵iwce polskich si powietrznych. Cywilny terminal dla krajowych po陰cze uruchomiono w latach 70. Szczyt przewoz闚 przypad na rok 1979 - prawie 86 tys. pasa瞠r闚. Cywilne loty zlikwidowano w 1988 r. W 2002 lotnisko przesta這 by u篡tkowane przez wojsko.

Obecnie w Zegrzu Pomorskim odbywa si ma造 ruch lotniczy. Przez kilka lat sezonow baz mia這 tu Lotnicze Pogotowie Ratunkowe. (PAP)

sibi/ je/
廝鏚這: http://www.bankier.pl/wiadomosc/Zach...o-2276074.html



13:00, lubuskielotnisko , Aktualno軼i
Link Dodaj komentarz »
Z prasy: Gazeta Wyborcza o porcie
mat. prasowe:
Lotnisko Zegrze - tak, ale... Opnie specjalist闚

Koszalin od kilku lat zabiega o reaktywacj dawnego wojskowego lotniska w Zegrzu Pomorskim i utworzenie tam cywilnego portu lotniczego. Studium techniczno-ekonomiczne zak豉da, 瞠 port ten w pierwszych latach obs逝giwa豚y 30-40 tys. ludzi, a w perspektywie 30-letniej 400 tys. pasa瞠r闚. Co na to eksperci od rynku lotniczego?

Marcin Mendelbaum, portal Latajznami.pl

Za powstaniem takiego lotniska przemawia wiele argument闚, ale s te obawy. Wszystko zale篡 od zasobno軼i naszych portfeli. Je郵i b璠zie nas sta, to zapewne z roku na rok b璠ziemy coraz cz窷ciej lata samolotami. W tej chwili, gdy nie ma dobrych dr鏬 do lotnisk w Szczecinie (i dalej w Berlinie) czy Gda雟ku, lokalizacja lotniska po 鈔odku ma sens. Je郵i jednak zostanie zbudowana droga ekspresowa, mieszka鎍y regionu koszali雟kiego b璠 mieli relatywnie niedaleko do tych port闚 lotniczych. Dlatego, je郵i lotnisko w Zegrzu Pomorskim powstanie do嗆 szybko, a b璠zie przy tym dobrze zarz康zane - ma szans zawalczy o klient闚 z g喚bi kraju, kt鏎zy dzi na wczasy na Wybrze簑 musz lecie do Goleniowa, i o klient闚 z Pomorza wybieraj帷ych si do Warszawy.

Nie da si ukry, 瞠 najwi瘯sz szans takie lotnisko ma jako port sezonowy, do kt鏎ego b璠 lata造 czartery wynajmowane przez touroperator闚. Poza sezonem jest szansa zawalczenia o klient闚 korzystaj帷ych z nadmorskiej bazy uzdrowiskowej - i to nie tylko klient闚 polskich.

Reasumuj帷 - zwi瘯szenie liczby lotnisk lokalnych ma sens i takie lotnisko pod Koszalinem mo瞠 mie powodzenie.

Ireneusz Dylczyk, szef marketingu prywatnej firmy lotniczej Jet Air.

Latanie do takich port闚 jak Koszalin/Zegrze ma sens jedynie wtedy, gdy b璠zie wygenerowany odpowiednio du篡 ruch turystyczny.

S瘯 w tym, czy dzi Pomorze 字odkowe ma ofert hotelarsk i turystyczn, by sprosta zapotrzebowaniu lotniska. Niemcy lataj do Heringsdorfu i 安inouj軼ia samolotami z g喚bi kraju i wida, 瞠 zapotrzebowanie na takie przeloty jest. Z kolei Du鎍zycy coraz cz窷ciej szukaj wypoczynku na po逝dniowym Ba速yku i to te jest szansa dla tego lotniska. Warunkiem jest dobry pomys, wsparcie samorz康闚, kt鏎e na pocz徠ku b璠 musia造 je dofinansowywa, oraz dobre zarz康zanie.

Dla samego presti簑 posiadanie lotniska nie ma sensu. Taki b陰d pope軟i這 ju wielu i w Polsce, i na Zachodzie. Potem samorz康y musz dop豉ca przewo幡ikom do przewoz闚, by sztucznie podtrzyma ruch na lotnisku. Przewo幡icy ch皻nie z takich okazji korzystaj, ale nie o to przecie chodzi.

Wsparciem dla tego lotniska mo瞠 by te po陰czenie Koszalin - Warszawa, bo wiem, 瞠 dojazd poci庵iem czy samochodem do stolicy to prawdziwa masakra.

Jacek Balcer, rzecznik prasowy PLL "LOT"

W naszej strategii zak豉damy ci庵造 rozw鎩 siatki po陰cze regionalnych. Do tego potrzebne s lotniska. Prawda jest taka, 瞠 trudno oszacowa, czy po陰czenie do Koszalina b璠zie efektywne, zanim nikt nie zacznie tam lata. Dzi z Koszalina musimy wozi ludzi busem do Goleniowa, by mogli dolecie do Warszawy. Ch皻nie zrezygnowaliby鄉y z busa, zast瘼uj帷 go samolotem do Zegrza.

Koszalin ma relatywnie niedaleko do Gda雟ka i Goleniowa, ale do鈍iadczenia kraj闚 zachodnich pokazuj, 瞠 nawet lotniska po這穎ne blisko siebie mog by efektywne. U nas zreszt te. Mi璠zy Katowicami i Krakowem jest 60 km, a s ch皻ni do latania na oba lotniska. Oczywi軼ie - potencja逝 obu miast nie mo積a por闚nywa z Koszalinem, ale latem potencja Wybrze瘸 znacznie ro郾ie. Ponadto wszyscy specjali軼i zapewniaj, 瞠 general aviation [lotnictwo korporacyjne i biznesowe - red.] ma przed sob ogromy rozw鎩 - to szansa dla lokalnych lotnisk po這穎nych w obr瑿ie o鈔odk闚 przemys這wych.

LOT jest zdecydowanie or璠ownikiem powstawania jak najwi瘯szej sieci lotnisk lokalnych - zw豉szcza 瞠 w豉郾ie z nimi lepiej nam si wsp馧pracuje ni z du篡mi portami lotniczymi.
http://szczecin.gazeta.pl/szczecin/1...cjalistow.html



12:58, lubuskielotnisko , Aktualno軼i
Link Dodaj komentarz »
Z prasy: jaki port na 鈔odkowym wybrze簑?
Paradoksalnie dobrze si sta這, 瞠 Koszalin musi ograniczy plany inwestycyjne wobec lotniska w Zegrzu. Dzi瘯i temu przejdzie ono test przydatno軼i

W豉dzom Koszalina marzy這 si w Zegrzu lotnisko, na kt鏎ym mog造by l康owa samoloty linii krajowych i mi璠zynarodowych. Ale Komisja Europejska zg這si豉 zastrze瞠nia do studium wykonalno軼i inwestycji. Za膨da豉 m.in. wyremontowania pasa startowego. To znacznie podnosi koszty uruchomienia lotniska i wyd逝瘸 czas realizacji przedsi瞝zi璚ia. Efekt: Koszalin m鏬豚y mie problem ze skorzystaniem z funduszy unijnych zaplanowanych na lata 2007-2013 (w Regionalnym Programie Inwestycyjnym zapisano na ten port 9 mln euro). Powsta wi璚 plan minimum: uruchomienie lotniska lokalnego. W takim scenariuszu nie trzeba remontowa pasa startowego, inwestycje mog造by ograniczy si do nak豉d闚 zwi您anych z bezpiecze雟twem lot闚, nawigacj, podej軼iem, ochron przeciwpo瘸row itd. Pasa瞠rowie odprawiani byliby w istniej帷ych powojskowych budynkach zaadaptowanych do potrzeb dworca cywilnego. To ograniczy pierwotne koszty uruchomienia lotniska. I b璠zie znakomitym testem dla Zegrza.

- Nie b璠ziemy wiedzieli, czy warto lata na to lotnisko, zanim tam lata nie zaczniemy - stwierdzi w "Gazecie" Jacek Balcer z LOT-u. Trudno o trafniejsze spostrze瞠nie.

Turystom chc帷ym przylecie na wczasy na Wybrze瞠 字odkowe nie b璠zie robi這 r騜nicy, czy odprawieni zostan w supernowoczesnym terminalu wybudowanym za grube miliony, czy w zapewniaj帷ych ledwie minimum wygody obiektach. Dla nich celem b璠zie nie lotnisko, a hotel, pla瘸, uzdrowisko. Je郵i oni przekonaj si, 瞠 warto lata na wczasy nad Ba速yk samolotami - b璠zie to podstaw do funkcjonowania cywilnego portu lotniczego.

Drug podstaw - mo瞠 jeszcze mocniejsz - stanowi b璠zie zainteresowanie mieszka鎍闚 regionu. W豉dze narzekaj, 瞠 teraz na podr騜 do Warszawy trzeba rezerwowa 10 godzin, 瞠 jest to tylko jedno dobre po陰czenie. Jednocze郾ie konkurencja na rynku po陰cze lotniczych b璠zie wymusza豉 obni瘸nie cen bilet闚 na samolot. Latanie do Koszalina mo瞠 stanowi alternatyw dla po陰cze kolejowych.

- Lotnisko nie mo瞠 jednak by celem samym w sobie, a du瞠 miasta uruchamiaj帷 swoje lotniska nie powinny robi tego dla podniesienia presti簑 - m闚i nam Pawe Warszycki z Hanzeatyckiego Instytutu Przedsi瑿iorczo軼i i Rozwoju Regionalnego w Rostocku, kt鏎y analizowa funkcjonowanie port闚 lotniczych w Meklemburgii i Pomorzu Przednim. Tamtejsze lotniska s (poza Heringsdorfem) deficytowe.

To jeden z najcz瘰tszych zarzut闚 kierowanych w stron or璠ownik闚 uruchomienia portu Koszalin. Zegrze ma niewielkie szanse konkurowa z Goleniowem czy Gda雟kiem. Przy du篡ch aglomeracjach wyst瘼uje tzw. efekt skali. Ponadto oba porty ju kilkana軼ie lat pracuj na sw鎩 presti i buduj siatki po陰cze. Zegrze na starcie b璠zie mia這 trudniej. Dlatego uwa瘸m, 瞠 lotnisko na Wybrze簑 字odkowym mo瞠 odnie嗆 sukces, je郵i b璠zie sformatowane na miar potrzeb i zarz康zane przez niewielk grup dynamicznych mened瞠r闚, promuj帷ych gospodark i turystyk w regionie, a nie po prostu loty do Koszalina.

廝鏚這: http://szczecin.gazeta.pl/szczecin/1...m_w_sobie.html

12:56, lubuskielotnisko , Aktualno軼i
Link Dodaj komentarz »
Z prasy: trudno軼i port闚 lotniczych w s御iednim regionie

Lotniska w Meklemburgii z trudno軼iami na rynku

- Lotnisko, je郵i ma osi庵n望 sukces, nie powinno by celem samym w sobie - uwa瘸 Pawe Warszycki z Hanzeatyckiego Instytutu Przedsi瑿iorczo軼i i Rozwoju Regionalnego przy Uniwersytecie w Rostocku.

Koszalin zabiega o reaktywacj po這穎nego w pobli簑 wojskowego lotniska w Zegrzu Pomorskim i utworzenia tam cywilnego portu lotniczego. Czy to lotnisko mo瞠 by dochodowe? W dyskusji na ten temat, kt鏎 od kilku dni prowadzimy w "Gazecie", zdania ekspert闚 s podzielone. Pawe Warszycki podaje przyk豉dy lotnisk w Meklemburgii-Pomorze Przednie, kt鏎e nie radz sobie same na rynku. Z sze軼iu dzia豉j帷ych tam port闚 lotniczych tylko malutki Herringsdorf jest dochodowy.

- Na przyk豉d powsta貫 w 1995 r. lotnisko w Rostocku to by豉 decyzja polityczna - m闚i Warszycki. - Uwa瘸no bowiem, 瞠 najwi瘯szy o鈔odek w landzie powinien mie swoje lotnisko. Teraz dop豉ca do niego land i okoliczne powiaty. Bez systemowego dzia豉nia wspieraj帷ego gospodark regionu to lotnisko nie ma szans.

Koncepcja by豉 taka, 瞠 Rostock Laage b璠zie lotniskiem dla biznesu i turyst闚 podr騜uj帷ych nad niemiecki Ba速yk. Czyli podobna do tej lansowanej dla Zegrza Pomorskiego. Tyle 瞠 Rostock ma lokalizacj chyba jeszcze gorsz ni Koszalin.

- W odleg這軼i 150 km jest du瞠 lotnisko Hamburg/Lbeck, gdzie baz za這篡 Ryanair. Z drugiej strony jest Szczecin-Goleni闚, gdzie te cel swoich lot闚 ma Ryanair. Na po逝dniu jest Berlin z ogromnymi lotniskami, a na p馧nocy Kopenhaga - wylicza Warszycki. - To znacznie ogranicza obszar oddzia造wania dla portu lotniczego w Rostocku. Na lotnisko Hamburg/Lbeck mo積a dojecha autostrad w niespe軟a godzin.

W 2009 r. w Rostocku odprawiono zaledwie 162 tys. pasa瞠r闚, dwa razy mniej ni w Goleniowie.

Nie poradzi sobie r闚nie Ba速ycki Port Lotniczy Schwerin/Parchim. W 2007 r. doprowadzono do g這郾ej nie tylko w Niemczech transakcji. 100 proc. udzia堯w w sp馧ce posiadaj帷ej lotnisko sprzedano chi雟kiej LinkGlobal Logistics Group. Mia造 by inwestycje, strefa ekonomiczna. Na obietnicach si sko鎍zy這. - A lotnisko jest martwe - m闚i Warszycki.

Z kolei lotnisko w Neubrandenburgu dzia豉 jedynie okazyjnie - nie ma sta造ch po陰cze - i je郵i przynosi dochody. to g堯wnie dzi瘯i operacjom na rzecz wojska.

Na tym tle najlepiej radzi sobie niepozorne lotnisko Heringsdorf, kt鏎e dzia豉 g堯wnie w sezonie. W tym roku obs逝guje loty do: Bremy, Kolonii/Bonn, Dsseldorfu, Dortmundu, Frankfurtu nad Menem, Stuttgartu, Monachium i Zurichu.

- Sukces tego lotniska wynika z odwr鏂enia zasad funkcjonowania biznesu - t逝maczy Warszycki. - Tam skrzykn瘭i si w豉軼iciele hoteli na Uznamie. Kt鏎zy zapewniaj baz turystyczn i noclegow. Samo lotnisko nie sprzedaje bilet闚 na przeloty. Mo積a je za to zam闚i przy okazji bookowania miejsc w hotelach. Kupi mo積a pakiet: pobyt z przelotem.

http://szczecin.gazeta.pl/szczecin/1..._na_rynku.html

12:54, lubuskielotnisko , Aktualno軼i
Link Dodaj komentarz »
Z prasy: szanse dla Koszalina?
Wed逝g prognoz prawie 64 mln ludzi skorzysta z przewoz闚 lotniczych w 2030 r. w Polsce. W minionym roku nasze lotniska obs逝篡造 niespe軟a 19 tys. pasa瞠r闚. Urz康 Lotnictwa Cywilnego zapowiada rozw鎩 port闚 lokalnych - takich jak cho熲y planowane Zegrze Pomorskie pod Koszalinem
"Czy warto lata z Zegrza?" - zapytali鄉y we wczorajszej "Gazecie Wyborczej". Koszalin od kilku lat zabiega o reaktywacj dawnego wojskowego lotniska w Zegrzu Pomorskim i utworzenie tam cywilnego portu lotniczego. Studium techniczno-ekonomiczne zak豉da, 瞠 port pod Koszalinem w pierwszych latach obs逝giwa豚y 30-40 tys. ludzi, a w perspektywie 30-letniej 400 tys. pasa瞠r闚.

Czy to realne?

Rozmowa z Katarzyn Krasnod瑿sk

Mariusz Rabenda: Ju kilka lat temu szacowali軼ie, 瞠 w 2030 r. w Polsce obs逝穎nych zostanie 65 mln pasa瞠r闚. Ubieg這roczna zapa嗆 rynku lotniczego nie spowodowa豉 du篡ch zmian w tych prognozach.

Katarzyna Krasnod瑿ska (rzecznik Urz璠u Lotnictwa Cywilnego): Na pocz徠ku ka盥ego roku kalendarzowego uaktualniamy prognoz. W zesz造m roku rzeczywi軼ie mieli鄉y spadek liczby pasa瞠r闚 w polskich portach lotniczych [o 1 704 tys. mniej ni w 2008 r. - red.], ale wynika這 to przede wszystkim z kryzysu gospodarczego. W tym roku szacujemy siedmioprocentowy wzrost liczby odprawionych pasa瞠r闚 i w ka盥ym nast瘼nym powinno ich przybywa o kolejne kilka procent.

Sk康 ten optymizm?

- Polska jest ci庵le krajem, w kt鏎ym istnieje do嗆 niska mobilno嗆 i na pewno b璠zie ros豉. Zw豉szcza 瞠 oferty tanich przewo幡ik闚 lotniczych s konkurencyjne w stosunku do innych 鈔odk闚 transportu - lot samolotem przesta by luksusem. Na dodatek porty lotnicze mocno inwestuj w rozbudow. Ju dzi Warszawa, Wroc豉w i kilka innych lotnisk dzia豉 na granicy przepustowo軼i.

- Tak. Porty lokalne b璠 zyskiwa na znaczeniu. Maj du篡 potencja rozwoju.

Zegrze Pomorskie te?

- Wszystko zale篡 od tego, jaki biznesplan zostanie stworzony dla tego portu. Plany budowy lub reaktywacji lotnisk ma wiele miast w Polsce. S one na r騜nym stopniu zaawansowania. Najmocniej zaawansowane jest uruchomienie lotniska w Modlinie - jako portu zapasowego dla Warszawy. My powa積ie analizujemy dan lokalizacj, w chwili gdy wp造nie do nas wniosek o uruchomienie lotniska. Takiego w przypadku Zegrza jeszcze nie mamy.

Szacunki s takie, 瞠 w Zegrzu w pierwszych latach dzia豉lno軼i odprawianych b璠zie 30-40 tys. pasa瞠r闚. To nie mo瞠 sprawi, 瞠 port lotniczy b璠zie dochodowy.

- Nie musi, ale w d逝窺zej perspektywie powinien takim si sta. Samorz康, czy sp馧ka kt鏎a uruchomi to lotnisko - musi si liczy z tym, 瞠 w pierwszych latach b璠zie dop豉ca do interesu. Potem wszystko zale篡 od modelu, jaki zostanie przyj皻y: czy port b璠zie adresowany do biznesu, czy tylko dla po陰cze turystycznych. Zegrze ma w s御iedztwie Koszalin, S逝psk i wiele kurort闚 nadmorskich. To daje szans powodzenia temu lotnisku - w perspektywie wieloletniej.
廝鏚這: http://szczecin.gazeta.pl/szczecin/1...h_lotnisk.html
wojtor no est en l璯ea Reply With Quote



12:49, lubuskielotnisko , Aktualno軼i
Link Dodaj komentarz »
Z prasy: kiedy rusz loty krajowe?
Po陰czenia za豉twione
Polskie Linie Lotnicze LOT s zainteresowane uruchomieniem po陰cze krajowych z planowanym lotniskiem w Zegrzu Pomorskim. To efekt wczorajszej wizyty prezydenta Miros豉wa Mikiety雟kiego w Warszawie i rozm闚 z prezesem Sebastianem Mikoszem.
Wizyta mia豉 na celu podpisanie listu intencyjnego wyra瘸j帷ego wol nawi您ania wsp馧pracy, jednak Polskie Linie Lotnicze tak zainteresowa造 si planowan inwestycj, 瞠 zaproponowa造 uruchomienie po陰cze ju od po這wy przysz貫go roku.
– To efekt owocnej rozmowy, cho nie wiem czy przy tak skomplikowanym projekcie uda nam si uruchomi lotnisko do tego czasu – m闚i prezydent Miros豉w Mikiety雟ki. – Wola wsp馧pracy jest, a to najwa積iejsze.
Przypominamy, 瞠 wci捫 trwa procedura przyj璚ia dokumentu, kt鏎y ma potwierdzi zasadno嗆 ekonomiczn uruchomienia lotniska cywilnego. Dokument jest niezb璠ny w ubieganiu si o dofinansowanie z Unii Europejskiej. Obecnie trwaj tak瞠 rozmowy w sprawie przej璚ia terenu lotniska przez Starostwo Powiatowe w Koszalinie. Wed逝g wcze郾iejszych prognoz port mia豚y by uruchomiony pod koniec 2013 r.

Dziennik Miasto 

12:48, lubuskielotnisko , Aktualno軼i
Link Dodaj komentarz »
czwartek, 24 maja 2007
Zielone 鈍iat這 dla przejecia portu?

(...)

Rz康 przyj掖 projekt zmian w ustawie o nieruchomo軼iach Agencji Mienia Wojskowego. Projekt ma u豉twi przekazywanie samorz康om lotnisk wojskowych, na kt鏎ych b璠 mog造 funkcjonowa lotniska cywilne. reklama Chodzi o lotniska, kt鏎ymi dysponuje Ministerstwo Obrony Narodowej oraz przekazane Agencji, a niewykorzystywane na potrzeby wojska.

Rada ministr闚 ma ustali list lotnisk, kt鏎e b璠 mog造 by przedmiotem darowizny. Samorz康, kt鏎emu przekazane zostanie lotnisko, b璠zie musia w okresie sze軼iu miesi璚y podj望 dzia豉nia zmierzaj帷e do za這瞠nia lotniska. Natomiast rozpocz璚ie jego eksploatacji b璠zie musia這 nast徙i w ci庵u 3 lat. Samorz康y, kt鏎ym zostan przekazane lotniska, b璠 mog造 je wynajmowa, wydzier瘸wia lub u篡cza innym podmiotom na okres nie kr鏒szy ni 30 lat. Nowe przepisy maj si przyczyni do szybszego rozwoju regionalnej i lokalnej sieci lotniskowej, niezb璠nej do zaspokojenia potrzeb rosn帷ego ruchu lotniczego w Polsce. Wp造n tak瞠 na rozw鎩 gospodarczy i cywilizacyjny ma造ch spo貫czno軼i lokalnych.

(...)

wg zachod.pl, 2007-05-24

16:03, lubuskielotnisko , Aktualno軼i
Link Dodaj komentarz »
niedziela, 09 kwietnia 2006
Lotnisko da nam impuls do rozwoju

G這s Pomorza, 29.IV.2005



Reaktywowanie lotniska w Zegrzu Pomorskim mo瞠 da naszemu regionowi tylko korzy軼i - twierdz koszali雟cy przedsi瑿iorcy.

Przypomnijmy: cywilny ruch lotniczy uruchomiony zosta w Zegrzu w 1970 r. W latach 70. i 80. przewija這 si przez nasze lotnisko od 40 do 86 tys. pasa瞠r闚 rocznie. Poniewa zapotrzebowanie na przeloty by這 du穎 wi瘯sze ni tzw. mo磧iwo軼i przepustowe portu, minister komunikacji podj掖 nawet decyzj o budowie nowego dworca pasa瞠rskiego. Rozpocz皻e w 1989 r. prace budowlane zosta造 jednak przerwane, a pod koniec 1991 r. po陰czenie lotnicze z Zegrzem po prostu zlikwidowano. Lotnisko trafi這 w r璚e Ministerstwa Obrony Narodowej i wojsko je u篡tkowa這 przez nast瘼ne dziewi耩 lat, tj. do czasu likwidacji jednostki lotniczej. Od 2002 r. lotnisko nale篡 do Agencji Mienia Wojskowego i to od niej w zesz造m roku Stowarzyszenie Gmin i Powiat闚 Pomorza 字odkowego je wydzier瘸wi這 za symboliczne trzy tys. z (Koszalin samodzielnie nie m鏬 przej望 ani wydzier瘸wi lotniska, gdy jest ono poza granicami miasta).

Prezydencka "ambicyjka"?

Nale膨ce do Stowarzyszenia oko這koszali雟kie gminy nie kwapi si do udzia逝 finansowego w kosztach utrzymania lotniska. Dalej ca造 ci篹ar spoczywa na Koszalinie. Z這郵iwcy m闚i nawet, 瞠 lotnisko to po prostu "kolejna ambicyjka" prezydenta Miros豉wa Mikiety雟kiego.

疾 tak nie jest - mo積a si by這 przekona podczas 鈔odowego spotkania prezydenta z koszali雟kimi przedsi瑿iorcami. Na pytanie, czy Koszalinowi, regionowi, biznesowi lotnisko w Zegrzu Pomorskim jest potrzebne - prezydent us造sza trzy razy "tak".

Szybko dotrze do Koszalina

Przedsi瑿iorcy najlepiej wiedz, ile interes闚 przesz這 im ko這 nosa z powodu niedogodnej komunikacji. 畝den szanuj帷y si biznesmen nie zdecyduje si na inwestowanie tam, dok康 podr騜 s逝瘺owa w t i z powrotem trwa ponad dob. Modernizacja tras dojazdowych: tzw. sz鏀tki (Szczecin - Gda雟k) i jedenastki (Koszalin - Pozna) przewidziana jest dopiero po 2013 r. (!). Nawet gdyby si rozpocz窸a terminowo, to na komfort jazdy samochodem b璠zie mo積a liczy oko這 r. 2020. Tymczasem w opracowywanym w豉郾ie Narodowym Planie Rozwoju na lata 2007-2013 przewiduje si rozbudow i modernizacj lotnisk regionalnych oraz w陰czenie lotnisk wojskowych do cywilnej komunikacji lotniczej. S wi璚 ca趾iem realne szanse na pieni康ze ju za p馧tora roku.

Zleci biznesplan i ... ha豉sowa

Zdaniem przedsi瑿iorc闚 z Rady Gospodarczej prezydent Mikiety雟ki powinien:

- utrzyma stan istniej帷y, czyli - je郵i miasto na to sta, dalej poprzez Stowarzyszenie 這篡 na utrzymanie i ochron lotniska,

- zleci (Politechnice Koszali雟kiej, albo - jak sugerowa prezydent - Akademii Ekonomicznej w Poznaniu) przygotowanie profesjonalnego biznesplanu, z kt鏎ego b璠zie wynika, kto mo瞠 by zainteresowany po陰czeniem lotniczym z regionem i ile nasz region straci, je瞠li w lotnisko nie wznowi ruchu pasa瞠rskiego i towarowego,

- dalej "robi ha豉s" wok馧 lotniska, przekonywa nieprzekonanych, ale ju opieraj帷 si na naukowych ocenach i analizach, a nie na intuicji.

- M闚i si: "Psy szczekaj, karawana idzie dalej. B康幟y tak karawan - posumowa dyskusj radny W豉dys豉w Husejko.

17:14, lubuskielotnisko , Aktualno軼i
Link Dodaj komentarz »
 
1 , 2