Strona Instytutu

Zdj璚ia portu







Zdj璚ia pochodz z serwisu AMW, strony A. Kubickiego oraz ASK Gabnet www.gabnet.internetdsl.pl
Blog > Komentarze do wpisu
Z prasy: Gazeta Wyborcza o porcie
mat. prasowe:
Lotnisko Zegrze - tak, ale... Opnie specjalist闚

Koszalin od kilku lat zabiega o reaktywacj dawnego wojskowego lotniska w Zegrzu Pomorskim i utworzenie tam cywilnego portu lotniczego. Studium techniczno-ekonomiczne zak豉da, 瞠 port ten w pierwszych latach obs逝giwa豚y 30-40 tys. ludzi, a w perspektywie 30-letniej 400 tys. pasa瞠r闚. Co na to eksperci od rynku lotniczego?

Marcin Mendelbaum, portal Latajznami.pl

Za powstaniem takiego lotniska przemawia wiele argument闚, ale s te obawy. Wszystko zale篡 od zasobno軼i naszych portfeli. Je郵i b璠zie nas sta, to zapewne z roku na rok b璠ziemy coraz cz窷ciej lata samolotami. W tej chwili, gdy nie ma dobrych dr鏬 do lotnisk w Szczecinie (i dalej w Berlinie) czy Gda雟ku, lokalizacja lotniska po 鈔odku ma sens. Je郵i jednak zostanie zbudowana droga ekspresowa, mieszka鎍y regionu koszali雟kiego b璠 mieli relatywnie niedaleko do tych port闚 lotniczych. Dlatego, je郵i lotnisko w Zegrzu Pomorskim powstanie do嗆 szybko, a b璠zie przy tym dobrze zarz康zane - ma szans zawalczy o klient闚 z g喚bi kraju, kt鏎zy dzi na wczasy na Wybrze簑 musz lecie do Goleniowa, i o klient闚 z Pomorza wybieraj帷ych si do Warszawy.

Nie da si ukry, 瞠 najwi瘯sz szans takie lotnisko ma jako port sezonowy, do kt鏎ego b璠 lata造 czartery wynajmowane przez touroperator闚. Poza sezonem jest szansa zawalczenia o klient闚 korzystaj帷ych z nadmorskiej bazy uzdrowiskowej - i to nie tylko klient闚 polskich.

Reasumuj帷 - zwi瘯szenie liczby lotnisk lokalnych ma sens i takie lotnisko pod Koszalinem mo瞠 mie powodzenie.

Ireneusz Dylczyk, szef marketingu prywatnej firmy lotniczej Jet Air.

Latanie do takich port闚 jak Koszalin/Zegrze ma sens jedynie wtedy, gdy b璠zie wygenerowany odpowiednio du篡 ruch turystyczny.

S瘯 w tym, czy dzi Pomorze 字odkowe ma ofert hotelarsk i turystyczn, by sprosta zapotrzebowaniu lotniska. Niemcy lataj do Heringsdorfu i 安inouj軼ia samolotami z g喚bi kraju i wida, 瞠 zapotrzebowanie na takie przeloty jest. Z kolei Du鎍zycy coraz cz窷ciej szukaj wypoczynku na po逝dniowym Ba速yku i to te jest szansa dla tego lotniska. Warunkiem jest dobry pomys, wsparcie samorz康闚, kt鏎e na pocz徠ku b璠 musia造 je dofinansowywa, oraz dobre zarz康zanie.

Dla samego presti簑 posiadanie lotniska nie ma sensu. Taki b陰d pope軟i這 ju wielu i w Polsce, i na Zachodzie. Potem samorz康y musz dop豉ca przewo幡ikom do przewoz闚, by sztucznie podtrzyma ruch na lotnisku. Przewo幡icy ch皻nie z takich okazji korzystaj, ale nie o to przecie chodzi.

Wsparciem dla tego lotniska mo瞠 by te po陰czenie Koszalin - Warszawa, bo wiem, 瞠 dojazd poci庵iem czy samochodem do stolicy to prawdziwa masakra.

Jacek Balcer, rzecznik prasowy PLL "LOT"

W naszej strategii zak豉damy ci庵造 rozw鎩 siatki po陰cze regionalnych. Do tego potrzebne s lotniska. Prawda jest taka, 瞠 trudno oszacowa, czy po陰czenie do Koszalina b璠zie efektywne, zanim nikt nie zacznie tam lata. Dzi z Koszalina musimy wozi ludzi busem do Goleniowa, by mogli dolecie do Warszawy. Ch皻nie zrezygnowaliby鄉y z busa, zast瘼uj帷 go samolotem do Zegrza.

Koszalin ma relatywnie niedaleko do Gda雟ka i Goleniowa, ale do鈍iadczenia kraj闚 zachodnich pokazuj, 瞠 nawet lotniska po這穎ne blisko siebie mog by efektywne. U nas zreszt te. Mi璠zy Katowicami i Krakowem jest 60 km, a s ch皻ni do latania na oba lotniska. Oczywi軼ie - potencja逝 obu miast nie mo積a por闚nywa z Koszalinem, ale latem potencja Wybrze瘸 znacznie ro郾ie. Ponadto wszyscy specjali軼i zapewniaj, 瞠 general aviation [lotnictwo korporacyjne i biznesowe - red.] ma przed sob ogromy rozw鎩 - to szansa dla lokalnych lotnisk po這穎nych w obr瑿ie o鈔odk闚 przemys這wych.

LOT jest zdecydowanie or璠ownikiem powstawania jak najwi瘯szej sieci lotnisk lokalnych - zw豉szcza 瞠 w豉郾ie z nimi lepiej nam si wsp馧pracuje ni z du篡mi portami lotniczymi.
http://szczecin.gazeta.pl/szczecin/1...cjalistow.html



poniedzia貫k, 21 listopada 2011, lubuskielotnisko

Polecane wpisy