Strona Instytutu

Zdj璚ia portu







Zdj璚ia pochodz z serwisu AMW, strony A. Kubickiego oraz ASK Gabnet www.gabnet.internetdsl.pl
Blog > Komentarze do wpisu
Lotnisko da nam impuls do rozwoju

G這s Pomorza, 29.IV.2005



Reaktywowanie lotniska w Zegrzu Pomorskim mo瞠 da naszemu regionowi tylko korzy軼i - twierdz koszali雟cy przedsi瑿iorcy.

Przypomnijmy: cywilny ruch lotniczy uruchomiony zosta w Zegrzu w 1970 r. W latach 70. i 80. przewija這 si przez nasze lotnisko od 40 do 86 tys. pasa瞠r闚 rocznie. Poniewa zapotrzebowanie na przeloty by這 du穎 wi瘯sze ni tzw. mo磧iwo軼i przepustowe portu, minister komunikacji podj掖 nawet decyzj o budowie nowego dworca pasa瞠rskiego. Rozpocz皻e w 1989 r. prace budowlane zosta造 jednak przerwane, a pod koniec 1991 r. po陰czenie lotnicze z Zegrzem po prostu zlikwidowano. Lotnisko trafi這 w r璚e Ministerstwa Obrony Narodowej i wojsko je u篡tkowa這 przez nast瘼ne dziewi耩 lat, tj. do czasu likwidacji jednostki lotniczej. Od 2002 r. lotnisko nale篡 do Agencji Mienia Wojskowego i to od niej w zesz造m roku Stowarzyszenie Gmin i Powiat闚 Pomorza 字odkowego je wydzier瘸wi這 za symboliczne trzy tys. z (Koszalin samodzielnie nie m鏬 przej望 ani wydzier瘸wi lotniska, gdy jest ono poza granicami miasta).

Prezydencka "ambicyjka"?

Nale膨ce do Stowarzyszenia oko這koszali雟kie gminy nie kwapi si do udzia逝 finansowego w kosztach utrzymania lotniska. Dalej ca造 ci篹ar spoczywa na Koszalinie. Z這郵iwcy m闚i nawet, 瞠 lotnisko to po prostu "kolejna ambicyjka" prezydenta Miros豉wa Mikiety雟kiego.

疾 tak nie jest - mo積a si by這 przekona podczas 鈔odowego spotkania prezydenta z koszali雟kimi przedsi瑿iorcami. Na pytanie, czy Koszalinowi, regionowi, biznesowi lotnisko w Zegrzu Pomorskim jest potrzebne - prezydent us造sza trzy razy "tak".

Szybko dotrze do Koszalina

Przedsi瑿iorcy najlepiej wiedz, ile interes闚 przesz這 im ko這 nosa z powodu niedogodnej komunikacji. 畝den szanuj帷y si biznesmen nie zdecyduje si na inwestowanie tam, dok康 podr騜 s逝瘺owa w t i z powrotem trwa ponad dob. Modernizacja tras dojazdowych: tzw. sz鏀tki (Szczecin - Gda雟k) i jedenastki (Koszalin - Pozna) przewidziana jest dopiero po 2013 r. (!). Nawet gdyby si rozpocz窸a terminowo, to na komfort jazdy samochodem b璠zie mo積a liczy oko這 r. 2020. Tymczasem w opracowywanym w豉郾ie Narodowym Planie Rozwoju na lata 2007-2013 przewiduje si rozbudow i modernizacj lotnisk regionalnych oraz w陰czenie lotnisk wojskowych do cywilnej komunikacji lotniczej. S wi璚 ca趾iem realne szanse na pieni康ze ju za p馧tora roku.

Zleci biznesplan i ... ha豉sowa

Zdaniem przedsi瑿iorc闚 z Rady Gospodarczej prezydent Mikiety雟ki powinien:

- utrzyma stan istniej帷y, czyli - je郵i miasto na to sta, dalej poprzez Stowarzyszenie 這篡 na utrzymanie i ochron lotniska,

- zleci (Politechnice Koszali雟kiej, albo - jak sugerowa prezydent - Akademii Ekonomicznej w Poznaniu) przygotowanie profesjonalnego biznesplanu, z kt鏎ego b璠zie wynika, kto mo瞠 by zainteresowany po陰czeniem lotniczym z regionem i ile nasz region straci, je瞠li w lotnisko nie wznowi ruchu pasa瞠rskiego i towarowego,

- dalej "robi ha豉s" wok馧 lotniska, przekonywa nieprzekonanych, ale ju opieraj帷 si na naukowych ocenach i analizach, a nie na intuicji.

- M闚i si: "Psy szczekaj, karawana idzie dalej. B康幟y tak karawan - posumowa dyskusj radny W豉dys豉w Husejko.

niedziela, 09 kwietnia 2006, lubuskielotnisko

Polecane wpisy