Strona Instytutu

Zdj璚ia portu







Zdj璚ia pochodz z serwisu AMW, strony A. Kubickiego oraz ASK Gabnet www.gabnet.internetdsl.pl
Blog > Komentarze do wpisu
Koszty- kilka mln PLN

Koszty wznowienia ruchu na lotniskuw Zegrzu s nast瘼uj帷e:

-Adaptacja istniej帷ego budynku lub budowa nowego terminalu pasa瞠rskiego

-Monta radiolatarni, system闚 o鈍ietlenia drogi startowej oraz system闚 nawigacji etc.

-uruchomienie systemu bezpiecze雟twa.

Mo積a je wst瘼nie oszacowa na r闚nowarto嗆 kilku mln PLN. Umo磧iwi one przyjmowanie lot闚 krajowych. Loty mi璠zynarodowe (i np. tanie linie) b璠 wymaga wi瘯szych nak豉d闚 na dostosowanie lotniska, m.in. konieczne b璠zie zamontowanie systemu podej軼ia precyzyjnego ILS kosztuj帷ego 4 mln PLN.

Teoretycznie dla uruchomienia przewoz闚 pasa瞠rskich i cargo na powojskowym lotnisku potrzebne s urz康zenia nawigacyjne (radiolatarnia etc), budynek terminalu, system ochrony pzeciwpo瘸rowej etc. Nak豉dy na terminal i urz康zenia nawigacyjne szacowane s wg dotychczasowych projekt闚 w wersji minimalnej na kilka- kilkana軼ie milion闚 PLN (niewielki terminal na kilknana軼ie-kilkadziesi徠 pasa瞠r闚, zainstalowanie podstawowego sytemu radionawigacyjnego), a w wersji maksymalnej (kompletna modernizacja drogi startowej, budowa du瞠go terminalu mi璠zynarodowego, ILS etc.) na nawet ponad 200 mln PLN, jak w przypadku podwarszawskiego Modlina.

Niemniej, koszty budowy drugorz璠nego portu lotniczego z kr鏒kim pasem w zasadzie od podstaw (odliczaj帷 koszty wykupu grunt闚 i zak豉daj帷 wykorzystanie terenu lotniska sportowego) wynosz ok. 25 mln PLN (niedawny kosztorys dla Bia貫gostoku). Inne kosztorysy podaj ten koszt w zale積o軼i od skali portu na od 17,6 mln z do 40,5 mln z這tych (szacunki dla Kielc). Koszty prac projektowych dla takiego ma貫go portu wynosz ok. 650 tys. PLN. Dok豉dnych szacunk闚 koszt闚 dostosowania takiego portu do przyjmowania regularnego ruchu nie prowadzono, lecz podobnie jak w przypadku Zielonej G鏎y, wynosz one ok. 15 - 20 mln PLN. Niemniej reaktywacja powojskowego portu lotniczego jest chyba naj豉twiejsz i najta雟z opcj, kt鏎a szybko przynosi wymierne korzy軼i. Konieczne jest jednak瞠 przeprowadzenie kompleksowych szacunk闚 nak豉d闚 koniecznych dla przystosowania lotniska powojskowego do przyjmowania ruchu.

Adam Fularz

niedziela, 09 kwietnia 2006, lubuskielotnisko

Polecane wpisy